themistyroad.blogg.se

ångest

Publicerad 2012-09-26 17:57:31 i Allmänt,

Usch, känner att jag börjar få såndär jobbig ångest så att jag får lust att skära mig... Men kom på nyss att jag glömde att ta medicinen idag. Känns så jävla äckligt, som när man har gråt i halsen, och mår illa..
Så har min lillebror en kompis här hemma, så jag blir närvös. Jag tänkte måla, men jag vågar inte gå ner och hämta grejer, och tydligen är mamma på dåligt humör och bryr sig inte att "ta hand om mig", hon måste fixa med massa annat, typ barnen och sånt.. Ja, jag tar åt mig, blir sur och besviken att hon inte kan hjälpa mig att ta fram grejer så att jag kan måla( så att jag kan tänka på nått annat och inte skära mig), specielt när hon vet att jag har glömt att ta medicin idag...
Ska skära mig som fan inatt bara för det, hon verkar ju inte bry sig, och jag har "slutat" att skära mig för att hon är så jävla känslig för det.
Och så mår jag så jävla dåligt över att det bara finns en enda person som får mig lycklig, när jag är med honom, så glömmer jag typ bort att må dåligt, svårt att förklara. Jag har försökt att vara med min andra kompis, hon och jag är bra vänner och har kul och så, men jag mår fortfarande dåligt inombords. När jag är med min familj så är det samma sak, jag kan liksom må mindre dåligt, men är aldrig riktigt lycklig. Det är bara denna kille som får mig riktigt lycklig, han behöver inte direkt göra nått specielt, bara att få vara med honom gör mig lycklig... Men jag kommer inte träffa honom på jätte länge, för han har börjat läsa i en annan stad, som ligger typ 1 och en halv timme ifrån stan. Han slutar typ 17.30 så han är ju hemma ca 19, så då är han trött eller gymmar. Han har tid när det är helg, men det är ju så att han har flickvän, så han är ju med henne då...Och det kan jag inte klandra han för, det är klart att han ska vara med henne. Men ibland är jag så hemsk och egoistisk så att jag hoppas på att det kommer ta slut mellan dom nu när de träffas så sällan, så att han ska ha tid med mig... riktigt hemsk. Men jag håller avstånd från honom nu pga att jag är så hemsk, jag har gjort det periodvis, hållt mig undan eftersom han har flickvän, och jag vill inte vara nått problem... Jag vill ju att det ska ta slut mellan dom, men ändå inte, jag vet att han älskar henne och han skulle bli jätte ledsen om hon gjorde slut, och jag vill att han ska må bra. Så jag får hålla mig undan.
Det är så jobbigt, att må så dåligt att man vill ta sitt liv, och man vet att det finns någon som gör en lycklig, men man får inte träffa den. Tänk dig att du är döende, men de har uppfunnit en medicin som gör dig frisk, men du får den inte, för det finns någon annan som tycker om att äta den medicinen för skoj skull, så du får bara vänta och hoppas på att personen tröttnar på medicinen så att du kan få den innan du dör.
Det är typ samma sak... men jag får bara vänta..
Så är det med allt, jag får bara vänta,vänta,vänta och vänta, jag tror inte att jag mår så bra av att vänta..

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-09-27 01:47:29

Behöver du prata så finns jag här. Har själv mått fruktansvärt dåligt, men mår idag lite bättre och försöker skapa ett värdigt liv. Trots detta mår jag fortfarande dåligt i perioder. Vi känner inte varandra, men ibland kan det vara skönt att öppna upp sig för en utomstående. Kram!

Svar: Så fint av dig :) Jo, det skulle vara skönt att få prata med någon man inte känner eftersom jag vågar inte berätta allt för mina nära, de blir så oroliga och ledsna då. Jag försöker ju få hjälp av psyk, men det känns som att de inte tar detta på allvar. Så det kommer nog ta ett tag innan jag får prata med en psykolog. Det skulle få vara underbart att prata med någon som har varit med om ungefär samma känslor som mig. Jag vet att det finns fler som känner som jag någonstans, men det är skönt att få det bekräftat
themistyroad.blogg.se

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-09-29 02:32:25

Ja, man vill inte oroa ens närstående. Kan bli ännu en börda att bära. Tycker absolut att du ska vara öppen om att du mår dåligt, för att dom ska kunna få en chans att stötta dig, men samtidigt kan det vara bra att undanhålla vissa saker. När jag var yngre så gjorde jag misstaget att berätta ganska ingående om hur jag mådde för min mamma. Det resulterade i att hon satt med mig varje natt tills jag somnade. Bara för att se till att jag inte tog mitt liv. Man vill ju inte skada de som står en nära.

Jag finns här i alla fall. Kanske inte kan ge bra råd eller tips, men ibland kan det räcka med att få berätta om vad som finns i huvudet och hjärtat och VETA att en annan människa faktiskt lyssnar.

Ge inte upp om att få en psykolog! Jag tror att det kan hjälpa dig att lära dig leva med det onda. Ge det i alla fall en chans.

Kram

Svar: Jag har berättat lite sammanfattat om hur jag mår för min mamma och till resten av familjen har jag bara sagt att jag mår dåligt och att jag försöker fixa det.Även fast jag inte har berättat så ingående för mamma hur jag mår, så brukar hon titta så att jag andas när jag ligger och sover, ibland brukar hon till och med väcka mig för att vara säker på att jag lever. Detta känns hemskt, hon är så orolig fast hon inte vet allt. Det är orsaken till att jag startade denna blogg, så att jag kan få ut mina tankar utan att oroa min familj.
Jag är jätte tacksam för att du finns där, för mig, en främling. Du är en väldigt god människa :)
Jag tänker verkligen inte ge upp! Jag ska se till att psyk gör sitt jobb, om dom inte gör det kommer jag bli riktigt besviken..

Kram kram ^^
themistyroad.blogg.se

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-10-01 02:22:58

Oftast får man kämpa i motvind emot psykiatrin. Men ge aldrig någonsin upp. För en dag träffar du en bra människa som kommer att påverka dig positivt. Har varit inskriven i deras rullar i 10 år, och det är FÅ jag träffat under dessa åren som faktiskt har hjälpt mig.

Att blogga är en stor tröst ibland, att bara få ventilera huvudet och hjärtat.

Kommer att följa dig på din resa, här via bloggen. Och kan jag vara ett stöd så är jag gärna det.

Kram

Svar: Så dumt att man måste kämpa för att få hjälp när man mår dåligt, man brukar ju liksom inte orka kämpa så mycket då.Jag har alltid varit en som ger upp så fort det börjar bli kämpigt, jag önskar verkligen att jag inte var så. Jag hör så ofta att jag har talanger som jag borde satsa på (jag är en väldigt kreativ person), men jag är inte så driven som man borde vara för att lyckas.

Det känns underbart och spännande att du vill vara med på min resa ^^

kram
themistyroad.blogg.se

Postat av: stjärnfödd

Publicerad 2012-10-01 13:49:02

ber om ursäkt för att svaret dröjt på kommentaren men hade helt missat att jag fått svar! kan klistra in svaret här så du slipper leta upp det :)

"jag håller med dig , det är oftast de som Vill ha hjälp och ber om den som anses för friska för att få den.. jag sökte samtalskontakt/psykolog i flera år men fick ingen hjälp. sen efter jag gått fem år på amfetamin(de sista åren injicerade jag varje dag och mitt psyke var totalt nedbrutet) fick psykos efter psykos, tillslut hoppade jag från tredje våningen och bröt en kota i ryggen, blev steloperera. först då fick jag hjälp.."

Svar: usch vad hemskt! De är hemska för att de låter det gå så långt... Innan jag själv insåg att jag är psysiskt sjuk, så visste jag inte att psyk är så här korkade. Det innebär ju att det finns nog en del som inte vet detta...
Jag önskar att alla visste hur det var och att man på nått vis kunde se till att det blir bättre..

Men hur går det för dig nu när du väl fått hjälp? :)
themistyroad.blogg.se

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-10-03 01:46:24

Har fått börja om från början med hjälpen, eftersom jag bodde en sväng i Göteborg men flyttade tillbaka. Har precis blivit beviljad boendestöd, har träffat en läkare en gång och ska träffa honom igen i början av nov. Sen väntar jag även på att få börja DBT eller KBT. Samtalsterapi ansåg läkaren som ett måste. Så det känns bra. Men sist när jag väntade på att få börja i DBT så väntade jag i 2 år. Så vi får se hur det går denna gången.

Hur långt har du kommit med allt?

Svar: Vad är boendestöd för något? xD
Varför ska man behöva vänta så länge? Om det var jag skulle jag ha gett upp innan det hade gått 2 år.

Jag har ju inte alls kommit långt. I sista året i gymnasiet insåg jag att det är nått som inte stämmer. Jag har alltid varit lite speciell och känslig och knasig, jag har alltid skämtat om att jag är störd. Men har aldrig tänkt på att det faktiskt är något som är fel på riktigt. Så för ca ett år sedan började prata med skolkuratorn, vi hade ingen kurator förens då. Min kompis började snacka med någon tidigare och det var väldigt seriöst. Eftersom hon och jag har väldigt lika tankar så insåg jag att jag faktiskt inte är normal.

Sen tog jag ju studenten och flyttade till min pojkvän. Där tog jag kontakt med psyk, fick komma på bedömning och sen ett tid hos en psykolog, gick dit en gång och bokade inte någon ny tid för jag tyckte han verkade läskig. Sen fick jag tid hos mottagningen för unga, men han bli utkastad av min pojkvän innan dess. Men jag åkte dit och pratade, jag skulle ändå hämta mina grejer. De skulle skicka remiss till psyk i staden jag bor i nu.

I morgon ska jag dit 
Så jag har ju inte kommit så långt, men jag märker att jag bara blir sämre och sämre på så kort tid.. ca 3 månader, så jag skulle nog inte klara av att vänta i mer än ett år.
themistyroad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela