themistyroad.blogg.se

vad kan jag?

Publicerad 2012-11-05 11:38:50 i

Hmm... Jag skulle vilja skriva några tips, men jag tror att jag inte kan så många än..
Ska försöka :)




Andas med magen!

shedo.org har några tips mot självskadebetéende och mot ångestattacker om jag minns rätt. inget av deras tips har hjälpt mig men de kanske hjälper nån annan.

Man kan ju även fundera på exakt VARFÖR man skär sig och inte bara försöka ersätta det med nått annat.

Jag brukar tänka att jag ska skära mig senare t.ex på natten innan jag lägger mig. Sen när det är natt så är jag för trött och somnar. När jag vaknar är jag inte lika sugen på att skära mig.


Om man får ångest av nått konstigt/pinsamt man har gjort (t.ex när man ska sova och blundar så ser man minnet framför sig om och om igen), då ska man inte försöka trycka bort det för då blir det bara värre, försök istället att tänka såhär: Japp, det var dumt av mig men det blir inte ogjort av att jag ligger och mår dåligt. De andra har glömt/kommer glömma det. Nu ska jag tänka på det här istället -valfritt, fantisera om nått roligt-.

Om man är påväg att göra ett impuls köp, tänk att det kanske kommer upp nått bättre i morgon för samma pris. Då måste man spara pengarna tills nästa dag och då har behovet att köpa nått förhoppningsvis försvunnit.

Man kan nog göra så med mycket; planera att man gör det senare och sen är det glömt. Man lurar sig själv att man får och då känns det inte så stressigt att göra det på studs.
Det är nog det bästa tipset jag kan ge.

Kommentera era tips så lägger jag upp dem nästa gång jag ska göra ett sådant inlägg :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela